20 juli 2024

Melanie During: de laatste lente van de dinosauriërs, met bezoek aan de triceratops

Melanie During: de laatste lente van de dinosauriërs

Triceratops in Leeuwarden

Melanie During was één van de paleontologen die 10 jaar geleden in Wyoming bij de opgraving van het Triceratops skelet was, dat deze zomer in dbieb te bewonderen is. Melanie komt naar dbieb om te vertellen hoe een ingrijpende natuurramp een einde maakte aan het dinotijdperk. Natuurlijk ga je ook het Triceratops skelet in het echt bewonderen.

Miljoenen jaren geleden domineerden honderden dinosaurussoorten onze aardbol. Hoewel wij nooit een dino tegen het lijf zijn gelopen, weten wij toch een heleboel over deze imponerende en tot de verbeeldingsprekende dieren. Nu leven de dino’s niet meer en de aarde onderging een metamorfose. De wereld ziet er totaal anders uit dan miljoenen jaren geleden. In deze talk ontdek jij hoe een ingrijpende natuurramp een einde maakte aan een groot deel van al het leven op aarde.

Over Melanie During
Melanie During is paleontoloog en weet dus alles van dino’s. Zij doet samen met veel andere experts onderzoek naar de gevolgen van de meteorietinslag waardoor de dinosauriërs plotsklaps bijna allemaal uitstierven. Melanie komt niet uit een academische familie. Opgroeiend in een arm gezin was Melanie vaak op zichzelf aangewezen om haar droom met creatieve oplossingen te realiseren. Als studente deed ze ervaring op met modellenwerk en speelde onder andere in televisiereclame’s. Nu Melanie zelf onderzoeker is, wil ze wetenschap met een breed publiek delen. Ze vindt het belangrijk om interessante ontdekkingen toegankelijk te maken voor de maatschappij. Dat doet ze zonder moeilijke woorden te gebruiken met een meeslepend enthousiasme.

logo dbieb

Deze SGL XL bijeenkomst wordt georganiseerd door dbieb in samewerking met SGL.
Het is van 15.00 tot 16.00 uur, met aansluitend bezoek aan de pop-up tentoonstelling tot 16.30 uur.

Pop-up tentoonstelling
Waarom heeft de triceratops drie hoorns op z’n kop? Hoe is deze kudde ontdekt? Hoe word je een dino-expert? Dompel jezelf onder in de wereld van de dino en bezoek het pop-up museum in de Blokhuispoort, een samenwerking tussen Naturalis, Natuurmuseum Fryslân en dbieb.